Blog

Tematyka: aliexpress, banggood, zakupy w chinach


Fakty i mity o zakupach w Chinach

Fakty i mity o zakupach w Chinach

We wpisach o budowie quadrocopterów (część pierwsza i druga) mogliście przeczytać o zakupach części w chińskich serwisach internetowych. Tym razem chciałbym Wam przybliżyć sam proces zakupów i rozwiać kilka mitów.

Zacznę od zalet, czyli powodów, dla których sam zacząłem kupować poprzez chińskie strony:

  1. Ceny
    Żadna niespodzianka, prawda? W praktyce różnice w cenach między allegro a chińskimi sklepami to od 100 do 200%. Przykładowo: ładowarka samochodowa z obsługą Quick Charge 2.0 w Polsce kosztuje od 109 PLN. W Chinach kupimy ją za 4,8 USD, co w przybliżeniu daje 17 PLN.
  2. Koszty wysyłki
    Wszystkie wysyłki z Chin są za darmo. Jest to spowodowane tym, że ChRL dopłaca do przesyłek (nie tylko eksportowych), przez co koszty wysyłki na cały świat są wliczone w cenę produktu. W Polsce, kupując coś poniżej 10 PLN przestaje się opłacać dokonywać zakupów przez Internet, gdyż cena wysyłki to 50% ceny produktu.
  3. Wygoda
    Aplikacje mobilne Allegro czy sklepów internetowych mogą się schować przy aplikacjach Banggood czy Aliexpress. Lista różnic jest tak duża, że po prostu zachęcam do spróbowania, gdyż jest ich za dużo do opisania.
    Strony sklepów są przejrzyste, pozwalają na grupowanie podobnych przedmiotów, więc nie atakują nas setki tych samych przedmiotów różniących się ceną o 1 grosz. Czy wspominałem już o 0-wych kosztach wysyłki? Koniec uważania na nieuczciwych sprzedawców, którzy przy dumpingowej cenie produktu doliczają sobie 60 PLN za kuriera.
  1. Recenzje
    Czytając recenzje użytkowników na polskich sklepach czy porównywarkach cen, bardzo łatwo wyłapać te pisanie przez wynajętych „specjalistów od WOMM”. To zniechęca. Recenzje na Banggood są możliwe tylko i wyłącznie przez osoby, które faktycznie kupiły dany produkt. Na dodatek są premiowane punktami – recenzja tekstowa 10 punktów (~0,15 USD), fotografia 20 punktów, wideo – nawet 100 punktów.
  2. Programy lojalnościowe
    Punkty wspomniane powyżej to jedno. Oprócz tego regularnie na skrzynkę dostajemy kody zniżkowe oraz kupony. Praktycznie zawsze można znaleźć kupon zapewniający zniżkę od 6 do 9 % od ceny na stronie. Ostatnio na stronie Banggood.com, z okazji 9-tej rocznicy istnienia strony, moje zamówienie o wartości ponad 170 PLN zostało zrealizowane za darmo.

Fakty i mity

Obserwując Facebooka i Twittera zauważyłem, że kilka podstawowych obaw dotyczących zakupów to:

  1. Bezpieczeństwo
  2. Płatność
  3. Czas wysyłki
  4. Gwarancja/zwroty
  5. Opłaty celne i VAT

Ad. 1 Bezpieczeństwo

Osobiście korzystam z kilku serwisów – Banggood, Aliexpress, Goodluckbuy, DX, Gearbest. Najczęściej z pierwszych dwóch. Poniżej omówię, czemu akurat z tych i jak wygląda na nich podejście do bezpieczeństwa zakupów:

Aliexpress_buyer_protection

Banggood.com można porównać do Agito.pl. Jest olbrzymim sklepem, posiadającym bardzo szeroki asortyment. Wysyłki są realizowane z kilku magazynów centralnych, więc jest spora szansa, że kilka zamówionych przedmiotów przyjedzie w jednej paczce.

Na 86 zamówień z tego sklepu, problemy zdarzyły mi się dwa: raz niedziałające urządzenie – po wysyłce zdjęcia, że nie działa, dostałem drugie i sporo punktów do wykorzystania przy następnych zakupach. Za drugim razem kolor zamówionego przedmiotu nie odpowiadał dostarczonemu. Znowu zdjęcie -> wysyłka drugiego. Co śmieszne, drugi przedmiot również miał zły kolor. Tym razem dostałem zwrot pieniędzy i punkty bonusowe. Nikt ode mnie nie żądał oddania zakupionego produktu. Suma summarum dostałem 2 produkty (w złych kolorach), zwrot pieniędzy i punkty ;-)

Aliexpress.com to największy chiński sklep internetowy należący do grupy Alibaba (jednej z największych internetowych spółek w Chinach, obok Baidu). Stronę można porównać do polskiego Allegro – skupia wielu sprzedawców, konkurujących ze sobą ceną. Aliexpress za to bardzo dba, aby jakość świadczonych usług była na najwyższym możliwym poziomie. Skutkiem tego jest bardzo rozbudowany mechanizm obsługi zamówień. Po zakupie, sprzedawca ma ściśle określony czas na wysyłkę przedmiotu, który musi do kupującego dotrzeć również w określonym czasie. System przypomina o kolejnych krokach (wysyłki, potwierdzenia odbioru, wygasania ubezpieczenia wysyłki). Jeśli zamówienie nie dotrze na czas – możemy żądać zwrotu pieniędzy. Są zwracane od razu, niezależnie od tego, czy zamówienie jest jeszcze w drodze. Mi dwa razy się przytrafiło, że zamówienie szło wyjątkowo długo – dostałem zwrot gotówki, a zamówienie dotarło i tak. Nikt nie żądał zwrotu.

W bezpośrednim kontakcie zdecydowanie przeważa postawa „klient nasz pan”. W przypadku Aliexpress na dodatek mam wrażenie, że przy dużej ilości skarg sprzedający jest wyrzucany z serwisu, bez możliwości powrotu, więc bardzo dba o zadowolenie Klienta.

Ad. 2 Płatność

Płatność jest dokonywana na wiele sposobów. Często jest to Paypal, z którego chętnie korzystam, ze względu na wygodę i zaufanie od ochrony danych mojej karty. Drugą najbardziej popularną metodą jest płatność za pomocą karty kredytowej, przy czym jej numery nie są zapamiętywane w systemie.

Ostatnio na Aliexpress pojawiła się też możliwość płatności za pomocą Przelewy24.com.

Ważnym elementem przy płatności jest kurs dolara i kurs przeliczenia na PLN. Jest to jeden z powodów, dla których najczęściej korzystam z Banggood – ceny tam podawane są od razu w złotówkach. Również w takiej walucie obciążane jest nasze konto, dzięki czemu nie ma niespodzianek w postaci kursu dolara różniącego się diametralnie od NBP.

W przypadku zakupu w USD, kurs niestety jest niezbyt korzystny. Przykładowo, dzisiaj kurs NBP wynosi:

1 USD = 3,715 PLN

Ale w mbanku dolara kupimy za:

1 USD = 3,855 PLN

A na Paypal:

1 USD = 3,88 PLN

Warto się z tym liczyć przy zakupach, żeby nie spotkało nas niemiłe rozczarowanie pod postacią mniej atrakcyjnej ceny, niż zakładaliśmy.

Ad. 3 Czas dostarczenia przesyłki

Kolejnym mitem jest „płynięcie statkiem”. Każde zamówienie kupione w ChRL jest wysyłane pocztą lotniczą. Dodatkowo, kupując na Aliexpress dostajemy numer śledzenia przesyłki (na Banggood tylko przy droższych zamówieniach lub kupieniu dodatkowej usługi za 4,92 PLN).

Standardowy czas dostarczenia to 2-3 tygodni.

Rekordowo szybko dostałem przesyłkę w 6 dni, najdłużej jechała 45 dni. W przypadku tego drugiego zamówienia zawaliłem sam, gdyż nie zwróciłem uwagi na czas przygotowania zakupów do wysyłki.

Zwykle jest to 3-7 dni. W tym konkretnym przypadku było to aż 30 dni roboczych:

Aliexpress_Shipping

Numer śledzenia wysyłki zawsze wpisuję do aplikacji TrackChecker Mobile. Aplikacja co 3 godziny sprawdza aktualizację statusu. W ten sposób zawsze dostają powiadomienie o wysyłce, dotarciu do PL bądź skierowaniu wysyłki na odprawę celną.

TrackChecker

Innym sposobem jest ręczne wpisywanie wysyłki za pomocą serwisu http://17track.net/. Skutek jest ten sam, gdyż TrackChecker również korzysta z jego bazy danych.

Ad. 4 Gwarancja/zwroty

W przypadku zakupów w ChRL 1 lub 2-letnia gwarancja praktycznie nie istnieje. Jedyne na co możemy liczyć to coś na kształt rękojmi. Jeśli otrzymany produkt nie działa, jest wadliwy lub niekompletny – dostaniemy nowy, zwrot gotówki i możemy liczyć na zniżki na przyszłe zakupy. Jeśli produkt zepsuje się w ciągu 1-2 tygodni – sytuacja jest podobna. W przypadku dłuższych okresów można jeszcze spróbować wymusić reakcję sprzedawcy przez wystawienie negatywnej opinii produktu. Często sprzedawca odzywa się wtedy i proponuję nowy produkt lub inną formę rekompensaty.

Zwroty w przypadku zakupów praktycznie nie istnieją, jeśli produkt nie spełnia oczekiwań – dostaniemy nowy, sprawny. Jeśli produkt nam się nie podoba, nie ma możliwości zwrócenia do 14 dni, ani wymiany na inny. Jednak nikt też nie będzie od nas żądał zwrócenia niesprawnego produkt przy wysyłce kolejnego, sprawnego.

Ad. 5 Opłaty celne i VAT

Ten punkt zawsze był największą tajemnicą dla kupujących w Chinach. Nie bez powodu, gdyż dużo zależy od sprawności działania polskich Urzędów Celnych.

Chińczycy z założenia wszystkie sprzedane produkty opisują jako Gift o wartości od 1 do 10 USD. Wg polskiego prawa:

  • VAT jest doliczany przy towarach o wartości powyżej 22 EURO
  • Cło jest naliczane przy towarach o wartości powyżej 150 EURO.

Powyższe założenia oznaczają, że większość paczek wysłanych z Chin nie podlega ani opodatkowaniu, ani tym bardziej ocleniu.

W praktyce sprowadza się to do tego, czy UC zainteresuje się daną paczką. Jeśli tak, wystarczy określić co jest w paczce i wysłać potwierdzenie zapłaty (screenshot z Paypal, wyciąg z karty kredytowej). Następnie listonosz razem z paczką przyniesie informację ile należy zapłacić.

Proces deklaracji wartości paczki może odbywać się drogą mailową, ale pierwsze potwierdzenie przychodzi Pocztą Polską. Dlatego warto obserwować w TrackChecker informację, czy paczka trafiła do UC. Można wtedy na adres mailowy wysłać dokumenty wcześniej, tym samym przyspieszając cały proces.

VAT jest naliczany praktycznie zawsze, cłem objęte są tylko niektóre kategorie produktów. Osobiście rzadko płacę cło, gdyż większość produktów, które kupuję to artykuły modelarskie (nie objęte cłem) o niewielkiej wartości jednostkowej. Inną kategorią produktów nie objętych cłem są telefony komórkowe. Nie udało mi się znaleźć pełnej listy artykułów nie objętych cłem, ale ogólne zasady są takie:

Jest kilka przypadków kiedy import z Chin jest zwolniony z cła. Pierwszy przypadek to już wspomniane sprowadzenie wyłącznie towarów w charakterze próbek.  Z opłaty VAT można być zwolnionym jeżeli kwota towaru nie przekroczyła 22 euro. Zwolnienie nie obowiązuje w przypadku towarów takich jak: tytoń, wyroby tytoniowe,  alkohol, wody toaletowe i perfumy.  Dodatkowo można liczyć na zwolnienie od cła jeżeli przesyłka ma charakter okazjonalny (czyli jest wysyłana nie częściej niż raz w miesiącu), zawiera towary wyłącznie osobistego użytku, a ilość jest na tyle mała, że nie są przeznaczone na handel. W tym wypadku zwolnienie z cła z Chin stosuje się, gdy deklarowana wartość paczki nie przekroczy kwoty 45 euro. Jednak w takim wypadku Urząd Celny może starać się dociec, czy deklarowana wartość paczki ma odbicie w rzeczywistości. Jeżeli okaże się, że wysłany towar ma większą wartość może dojść do naliczenia opłat.

Źródło: e-import.pl

Łyżka dziegciu

Aby nie było jednak całkiem kolorowo, jest kilka ograniczeń zakupów na chińskich stronach.

  • brak opieki gwarancyjnej – już o tym pisałem, ale warto wspomnieć jeszcze raz,
  • pomyłki w opisach produktów – zdarzają się dość często. Dlatego warto sprawdzać, czy dany produkt na pewno ma USB 3.0, czy czasem nie jednak tylko USB2.0,
  • ograniczony asortyment – przede wszystkim niewielkie produkty. Praktycznie nie znajdziemy niczego, co ma większe gabaryty niż 40x40x40 cm. A jeśli już się uda – pojawią się duże koszty przesyłki i zainteresowanie UC,
  • czas oczekiwania – teraz już się przyzwyczaiłem, ale na początku 2-3 tygodnie oczekiwania na zakupiony i opłacony przedmiot były uciążliwe.

Ilustracje

TrackChecker Aliexpress_Shipping Aliexpress_buyer_protection wpis

Autor wpisu

Jan Trzupek

Jan Trzupek